💕 اِخبات 💕

وَ بَشِّـــــرِ اَلْمُخْبِتِیــــــن...

103- اخبات(4)

مقدمه 3: اغترار به رحمت‏


پس باید به دو چیز توجه کنیم:

یکى‏ اینکه از هیچ گناهى دور نیستیم.

دوم‏ اینکه غرور و اغترار به رحمت حق پیدا نکنیم، که رحمت حق گرچه واسع است و همه را در برگرفته و قریب هم مى ‏باشد، امّا واصل نیست.

در آیه: «لا تُفْسِدُوا فِى الْارْضِ بَعْدَ اصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً انَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ»، خوف و طمع و ترکیب این دو، با چه چیزى تحقق پیدا مى‏ کند؟

«انَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» را هم داریم؛ یعنى خدا از متقین قبول مى‏ کند. قبولى مال آنهاست. محسنین هم که به رحمت حق نزدیک ‏اند.

در آیه دیگرى هم آمده است: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَواْ مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتّى‏ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا انَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»؛ یعنى خیال مى ‏کنید که شما داخل بهشت مى‏ شوید و به راحتى مى ‏رسید، در حالى که هنوز آنچه بر گذشتگان رفته، بر شما جارى نشده است.

داستان آنها چه بود؟ «مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرّاءُ»؛ گرفتارى ‏ها و سختى ‏ها آنها را مى‏ گرفت، به حدى که: «وَ زُلْزِلُوا حَتّى‏ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ»؛ رسول و مؤمنین همراه او مى‏ گفتند: «مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ»؛ حرکت مى‏ کردند و دنبال نصر خدا بودند. تازه بعد از زلزله ‏ها و طلب‏ ها و حرکت‏ ها در جستجوى نصر خدا بودند.

به آنها خطاب مى ‏شود: «الا انَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ». نمى ‏گوید پیروزى واصل شده، که نزدیک است؛ یعنى زیر و رو شدن‏ ها، زلزله ‏ها، فراز و نشیب ‏ها، همه اینها، براى وصال به نصر کافى نیست، که مرحله دیگرى را هم مى‏ خواهد. بعد از طلب، اقدام‏ مى ‏خواهد تا واصل‏ شود.

پس رحمت حق حتى به محسنین نزدیک است و وصال آن، یک گام بالاترى را مى‏ خواهد، که آن‏ اخبات‏ است. و در سوره حج هم آمده است: «بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ».

البته حدى از بشارت، براى مؤمنین هم وجود دارد: «بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ»؛ چون بشارت گاهى به‏ امکان نصر، گاهى به‏ قرب نصر و گاهى هم به‏ وصال نصر است. اینها با یکدیگر متفاوتند؛ چنان که‏ امکان رحمت‏ و قرب رحمت‏ و وصول رحمت‏ با یکدیگر تفاوت دارند.

بشارت به دیگران، بشارت به اسلام، بشارت به ایمان، بشارت به تقوا، بشارت حتى به بعثت، بشارت به‏ قرب‏ است، نه بشارت به‏ وصل‏. «وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتینَ»، بشارتى بالاتر است.


📚 اخبات / عین.صاد / ص 16 تا 18
ســـــر باز ۶ لایک

نظرات  (۱۳)

پاک باخته
بازوهای تفکرمان رو....

الهی آمین

عبد او ..
سلام
مطالب عالیه
خیلی مصمم شدم برم کتابشونو بخونم حتما
شما اکثر کتاب های استاد رو مطالعه کردید؟ کدوم ها خیلی عالی بودند؟ توی فضای مجازی پی دی اف ندارند؟
میتونید چندتا کتاب معرفی کنید؟ چه کتاب های استاد و چه دیگران
بیشتر در زمینه دینی یا حالا بهترین های دیگه که مطالعه کردید
ممنون

سلام

احسنت..واقعا کتاب های استاد صفایی یه چیز دیگه هستند...
بله حدود 60 تا کتاب داره که اکثرشون رو خوندم... 
همه شون عالی هستند یکی از یکی عالی تر
با توجه به نیازتون باید بخونید... معرفی من فایده نداره

سوالی بود در خدمتم

پاک باخته
همیشه مطالب و فرمایشات استاد ثقیل و سنگین بوده برای افرادی مثل من....

بازوهایمان را باید قوی تر کنیم..


این اخبات سنگین نیست..خیلی هم روان و راحته

ما شیعه ها
خیلی خوشم میاد که با قرآن کار میکنید
اجرکم عندالله

خدایش بیامرزد

دچــ ــــار
من فقط قرمزاشو خوندم! :)

میخواید کل کتاب رو تایپ کنید 
یا نکته های جالبش رو برامون بذارید؟

فقط قرمزاش مهم نیست!

تک تک  کلمات کتاب اخبات مهم اند

سرباز جامانده
باشه ممنون

:)

....مسعود ....
ممنون
سرباز جامانده
من نفهمیدم.اقدام به چی؟

به نظر میرسه مرحله بالاتر از عمل و آزادی از خود عمل رو میگن که امیدوارم در پست های بعدی روشن بشه... 

سرباز جامانده
:-/ کامنت منو با دقت نخوندین.

:)

حالا بعدا خوندید نظرتون رو بگین

.. آنـه ..
بسیار ممنون :)

خدایش بیامرزد

سرباز جامانده
:-/ هروقت شما پست میذارین من خوابم.بیدارکه میشم حال ندارم بخونمش.همینه که من هنوز اخبات3 رو نخوندم

شما بخوانید به قول ضرب المثل و دور از جون شما : بمیر و بدم :) یعنی در همین حالت خوابیده هم بخونید حله انشاءالله

چشم به راهم ...
و اینگونه پرده از نام وب شما برداشته شد...ممنون

نه حالا مونده...

تازه مقدمه ایم :)

اسرار وبم را نه تو دانی و نه من
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من :)

.. مَروه ..
سلام
این مخبتین چه کسانی هستند؟؟
:(

عجله نکنید تازه مقدمه ایم

پست بعدی قراره بریم سر سراغ ادبیات عرب :)

جوابتون رو قرآن میده:

الَّذینَ اذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصّابِرینَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِیمى الصَّلاةِ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
188- چای روضه
187- رنج
186- حتی به خودت
185- ساقیا لطف نمودی
184- قدس امسال
183- بفرما سیگار
182- این روزها
181- قهرمانان من
180- اسراف
179- اصلح
محبوب ترین مطالب
هشت سؤال(پست ثابت)
66- خدای حسین و اسماعیل
143- و عین، حرف اول عشق است؛ آنجا که نام بزرگ تو آغاز می شود
67- اتمام حجتی برای دختران
57- اعتماد کنیم
61- خوبی های بد
55- قلق
49- به دنبال مقصر
177- احسن الحال یعنی؟
127- تغذیه روزه داری(تدابیر شروع افطار)
پربیننده ترین مطالب
52- دنیا لحظه ای بیش نیست
55- قلق
هشت سؤال(پست ثابت)
105- اخبات(6)
49- به دنبال مقصر
135- خریت
126- تغذیه روزه داری(تدابیر سحر)
65- یک سوال
67- اتمام حجتی برای دختران
2- اعتماد
مطالب پر بحث تر
هشت سؤال(پست ثابت)
57- اعتماد کنیم
65- یک سوال
50- کشکول
101- اخبات(2)
58- دفتر خاطرات
55- قلق
49- به دنبال مقصر
94- من تا ما
2- اعتماد
نویسندگان
ســـــر باز ( 187 )
H. Clean ( 5 )
پیوند ها
عین.صاد(استاد علی صفایی حائری)
پاک نوشته
استرجاع
میم.عین
عین.لام
فداک
فانوس
طراح قالب : عرفـــ ـــان