💕 اِخبات 💕

وَ بَشِّـــــرِ اَلْمُخْبِتِیــــــن...

102- اخبات(3)

مقدمه 2: خوف و رجاء

آنچه گذشت:

همه ی ما از هیچ گناهی دور نیستیم. ؛ هر چند آن گناه به نظر ما دور و سنگین باشد. اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى ‏شود که پس چه چیزى به ما استقامت مى‏ دهد؟

ادامه:

در دعا مى ‏خوانیم: «وَسِعَتْ رَحْمَتُهُ کُلَّ شَىْ‏ءٍ»؛ عشق او همه هستى را در برگرفته تا آنجا که: «سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ»؛ اگر کسى را مى ‏زند و بر کسى مى ‏شورد، به خاطر عشق و دوستى ‏اش، این کار را مى‏ کند. به خاطر عشقش، به او فشار مى‏ آورد و حتى به خاطر عشقش، او را عذاب مى ‏کند. از روى عشق، غضب مى ‏کند؛ یعنى عاشقِ مهربان است و حتى تجلّىِ عذاب، تجلّىِ رحمت اوست.

اگر این نکته را تصوّر کردیم، اگر محبت و مهربانى و وسعت رحمت حق را تا این حد باور کردیم، حال این آیه را چطور مى ‏فهمیم و معنا مى ‏کنیم؟! که:

«انَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ»؛ رحمت حق به محسنین- کسانى که تا حد احسان(بالاتر از اسلام و ایمان و تقوا) پیش آمده ‏اند- نزدیک است.


محسن در اصطلاح و سیر واژه‏ شناسى قرآن یا مراحل تحولِ فلاح و رویشى که قرآن از آن حکایت مى‏ کند، به کسى مى‏ گویند که کار خوب را به خوبى انجام مى ‏دهد و طاعت را با حُسن و زیبایى و روش خوب همراه مى ‏کند. محسن هم حُسن را مى‏ آورد و هم حُسن را با حُسن و خوبى همراه مى ‏کند.

گاهى انسان اطعامى مى ‏کند، ولى با شتاب و سرسرى آن را انجام مى‏ دهد و گاهى هم براى محبوب خود، بر سر سفره شمعى مى ‏گذارد و روبانى مى ‏بندد و فضایی[رومانتیک] ایجاد مى ‏کند.

در این سیر قرآنى، خداوند مى‏ فرماید: رحمت او به محسنین نزدیک و قریب است نه واصل. از وصال رحمت گفتگو نمى ‏کند، که از قرب رحمت‏ مى‏ گوید و این به این معناست که حتى با رحمت واسعه حق، با رحمتى که به ما نزدیک است- مایى که در حد احسان و بالاتر از اسلام و ایمان و تقوا ایستاده‏ ایم- می توانیم محروم بمانیم.


با توجه به این نکته، خواه ناخواه حالتى از خوف و رجاء در آدمى شکل مى ‏گیرد؛

خوفِ دورى از رحمت حق، خوف از اینکه از هیچ گناهى دور نیست و لو در فرض اطاعت و احسان

و رجاء به رحمت حق و امید مزد و پاداش و لو در فرض تفریط و عصیان‏(امام سجاد در دعاى 45 صحیفه سجادیّه می فرماید:« أَللَّهُمَّ اجُرْنا عَلى‏ ما أَصابَنا فیهِ مِنَ التَّفْریطِ» خدایا! تو حتى بر کوتاهى‏ هاى ما پاداش بده.)


با این توضیح،رحمت حق به محسن نزدیک است، نه واصل، پس چه امیدى براى ما باقى مى‏ ماند؟ براى مایى که هیچ فاصله‏ اى از اینکه با دست‏هاى خود على (ع) را تکه تکه کنیم، نداریم. اینها را شوخى نگیریم! که هنوز گرو نرفته ‏ایم و گیر نکرده‏ ایم.

آیا خیال مى‏ کنى قتل ابا عبداللَّه کار مشکلى است؟ من شخصیتم را دوست دارم، عنوانم را دوست دارم، پرستیژم را دوست دارم، رفتارم را دوست دارم. این نیاز و احتیاج، اگر مورد علاقه ی من شد و مزیّن هم شد(زُیّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات‏)، به این نتیجه مى ‏رسم که باید این کار حتماً انجام شود. 

وقتى شهوت و نیاز، تبدیل به حبّ و محبت، تبدیل به یک نوع جنبه عقلانى و ذهنى شد، که تو باید این طور رفتار کنى و باید این گونه باشى، دیگر احتمال خلاف نمى‏ دهى و ثنویتى هم که ممکن است در درون تو تزاحم ایجاد کند و جهاد و مبارزه و درگیرى و اصطکاکى به وجود آورد، همه ‏اش به یک هماهنگى کلى و یک سازمان یافتگى و یک جهت شدن مبدّل مى ‏شود، که تو جز این چاره ‏اى ندارى.

عقل، تجربه، توهّم، تخیّل، تفکّر، تأمّل، مشورت و قلب و شهوت تو، همه به یک نتیجه مى‏ رسند، که حسین را بکشى. آیا خیال مى‏ کنید بعد از این انسان مى‏ ایستد یا براى کشتن او از هر وسیله ممکن استفاده مى‏ کند؟!

این نکته که آدم‏ هاى بد تاریخ یا آدم‏هاى بد موجود امروز را، خیلى بد مى‏ بینیم و مى‏ گوییم خدا لعنتشان کند، به خاطر این است که خودمان را در آن فضاء و در آن محیط حس نمى‏ کنیم، در حالى که هر کدام فرعونى هستیم، فقط مصرهاى ما کوچک و بزرگ شده است.

این وضعیت ماست. پس با خوفى که در اینجا مى ‏آید، چه چیزى براى ما باقى مى ‏ماند؟ به چه چیزى رجاء و امید داشته باشیم؟ به رحمت حق؟! که حتى به محسن قریب است، نه واصل!


📚 اخبات/ علی صفایی حائری/ ص 11 تا 15(با تلخیص)

ســـــر باز ۷ لایک

نظرات  (۱۲)

سرباز جامانده
:-) انگار من تنها نبودم.چرا رحمت خدا به محسنین واصل نیست؟!مگه محسن کسی نیست که اغلب کار نیک انجام میده؟!

محسن نه اغلب بلکه همیشه کار خوب انجام میده و نه تنها کار خوب رو انجام میده بلکه کار خوب رو به خوبی انجام میده...

ولی باز نمی تونه طلب کار رحمت حق باشه
درجه ای بالاتر نیاز هست
که در ادامه مطالب خواهیم گفت

ما شیعه ها
بسیار عالی بود
اجرکم عندالله
سروش الف
الان شبه حال فکر کردن ندارم ایشالا فردا میخونم:)

:|

....مسعود ....
ممنون
امیر ...
خیلی عالی بود .. مرسی..
خانم خوشبخت خانم خوشبخت
:)
Nasim dew
بسیار عالی
Nasim dew
بسیار عالی
بید مجنون
تا حالا اینجوری دقیق ندیده بودم 
اکثرا زمزمه کرده بودم : ما به او محتاج بودیم / او به مشتاق بود و به اشتیاقش و  ...... گریسته بودم ...... 

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَواْ مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتّى‏ یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا انَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیب

آبجی خانوم
آدم مو به تنش سیخ میشه ....

میان خوف و رجا حالتی است عارف را
که خنده در دهن و گریه در گلو دارد

...و بشر المخبتین

اگه خدا قبول کنه .. ... یه بنده خدا
ممنون



متشکر
چشم به راهم ...
ممنون

فقط لطفا اندازه قلم را یکم ببرید بالا

ممنون که تذکر دادید.. اندازه اش 3 بود.. چهارش کردم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
188- چای روضه
187- رنج
186- حتی به خودت
185- ساقیا لطف نمودی
184- قدس امسال
183- بفرما سیگار
182- این روزها
181- قهرمانان من
180- اسراف
179- اصلح
محبوب ترین مطالب
هشت سؤال(پست ثابت)
66- خدای حسین و اسماعیل
143- و عین، حرف اول عشق است؛ آنجا که نام بزرگ تو آغاز می شود
67- اتمام حجتی برای دختران
57- اعتماد کنیم
61- خوبی های بد
55- قلق
49- به دنبال مقصر
177- احسن الحال یعنی؟
127- تغذیه روزه داری(تدابیر شروع افطار)
پربیننده ترین مطالب
52- دنیا لحظه ای بیش نیست
55- قلق
هشت سؤال(پست ثابت)
105- اخبات(6)
49- به دنبال مقصر
135- خریت
126- تغذیه روزه داری(تدابیر سحر)
65- یک سوال
67- اتمام حجتی برای دختران
2- اعتماد
مطالب پر بحث تر
هشت سؤال(پست ثابت)
57- اعتماد کنیم
65- یک سوال
50- کشکول
101- اخبات(2)
58- دفتر خاطرات
55- قلق
49- به دنبال مقصر
94- من تا ما
2- اعتماد
نویسندگان
ســـــر باز ( 187 )
H. Clean ( 5 )
پیوند ها
عین.صاد(استاد علی صفایی حائری)
پاک نوشته
استرجاع
میم.عین
عین.لام
فداک
فانوس
طراح قالب : عرفـــ ـــان