💕 اِخبات 💕

وَ بَشِّـــــرِ اَلْمُخْبِتِیــــــن...

68- بهشت نقد

من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود 

وعده ی فــردای زاهـد را چـرا باور کنم؟!

در دنیای احتمالات اگر رنجی می بریم، اگر صبری می کنیم و اگر سختی می کشیم...اگر این ها صرفا به امید رسیدن به یک شیرینی و راحتی که نسیه هست، باشد و اگر  از لحظه لحظه های صبر و سختی کشیدن ها لذت نبریم، این ها چیزی نیست جز باختن زندگی و خسران و حماقت.

حالا با چندتا مثال بیشتر توضیح بدهم؛


1- پسرعمه ام می گفت تا 30 سالگی خیلی سخت کار می کنم و بعدش تا آخر عمر کار نمی کنم و می خورم و می پاشم و...

تا 28 سالگی با ماشین سنگین شب و روز کار کرد و کلی سختی کشید به امید اینکه یه روزی به لذت برسه...اینقدر کار کرد که پولش از پارو بالا می رفت...

اما اون آروزی خامش همانا و توی این سن، دوتا بچه رو یتیم کردن همانا...موقع کار با ماشین برق می گیرش و می میره و دنیای احتمالات تلخی اش رو بهش میفهمونه... حماقت یعنی اینکه تا 28 سالگیش از زندگیش لذت نبرد به امید فرداهای احتمالی.


2- دوستم سال دوم کنکورش بود. خیلی خونده بود. روز کنکور توی راه کارت ورود به جلسه اش از دستش میفته گم میشه. سر جلسه که میرسه می بینه کارتش نیست و دیگه راهش نمیدن. 

حماقت یعنی در دنیای احتمالات از لحظه لحظه های درس خوندنت لذت نبری به امید قبولی و رفتن به دانشگاه.


3- حماقت یعنی اگر من چند سال کار کنم و سختی بکشم و پول در بیارم و کم خرج کنم و... فقط به امید اینکه روزی به عشقم برسم. در حالیکه شاید بهش نرسم...اگر من از لحظه لحظه های صبر و سختی کشیدن هام لذت نبرم عمرم رو باختم و جوانیم رو هدر دادم.


4- حماقت یعنی ان مع العسر یسرا نبودن...و اینکه فقط بعد از سختی به دنبال آسانی باشیم در حالیکه خدا از ما خواسته که همراه سختی، راحتی را بچشیم و از تلاش صبرمان هم لذت ببریم.


5- حماقت یعنی اینکه دنیات بهشتت نباشه و دنیات رو ببازی تا یه روز به بهشت برسی.

حسین علیه السلام سرش را هم که از تن جدا می کنند باز دنیایش بهشتش است چون در گودی قتلگاه می گوید: الهی رضا برضائک...

بهشت نقد را باید از زینب یاد گرفت که در متن سختی ها و تلخی ها گفت: ما رأیت الا جمیلا. زینب مصداق تام آیه ان مع العسر یسرا بود.


6- و در یک جمله، حماقت یعنی از دست دادن امروز به امید فردای احتمالی...


چند بیتی درباره بهشت نقد

امروز بزم ماتم زهرا(س) بهشت ماست

این نقـــد را به نســـیه فردا نمی دهــم

سید رضا موید

.........................................

می پرستان در بهشت نقد ساغر میکشند

دور گردان انـتــظــار آب کـوثـر مـی کـشنـد

صائب تبریزی

........................................

نقد میسازد بهشت نسیه را بر زایران

روضه جنت مثالش در دل شـبهای تار

صائب تبریزی

........................................

در عیش نقد کوش که چون آبـخور نماند

آدم بهشــت روضــه ی دار الســلام را

حافظ شیرازی

........................................

من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود

وعده ی فــردای زاهـد را چـرا باور کنم

حافظ شیرازی

........................................

کان نسیه و این بهشت نقد است

آن روضـــه نهـــان و این عیانـست

وحشی بافقی

.......................................

این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار

کاواز دهل شنیدن از دور خوش است

خیام

......................................

بـهشت و دوزخ باریک بینان نقد می باشد

حساب خود نیندازد به فردا خوش حساب اینجا

صائب تبریزی

.....................................

جامی و بتی و بربطی بر لب کشت

این هر سه مرا نقد و ترا نسیه بهشت

خیام نیشابوری

ســـــر باز ۵ لایک

نظرات  (۲۰)

Ghazal Azadi
به کامنت ها جواب های خوبی دادید. چیزای جدیدی یاد گرفتم ازشون...


ممنون...لطف دارید

دل بیقرار
واقعا مرسی

خواهش میکنم

حمزه
همین طور بحث و گفتگوی اقشاری مثل عارفه خانم هست که آدم را از گفتگو با امثالشون پشیمان میکند. مگه آمدیم این جا جنجال راه بندازیم که این گونه پاسخ میدین. از کجای نوشته ام چنین برداشتی کردین؟ "به زن فقط"؟ کی چنین چیزی گفتم؟ اگر از سخنان بنده این طور متوجه میشین، بدانید ما مخاطب گفتگوی هم نیستیم.
"واقعا باید بگم برای اون نظر جناب حمزه متاسفم که به زن فقط وسیله ی لذت دنیاییش نگاه میکنن متاسفم متاااااسفففففف ....اه..."

یا علی

برادر محترم

شما از نگاه به نامحرم گفتید از شراب از لذت های غیرانسانی از... واقعا انتظار نداشتید چنین جوابی بشنوید؟
دقیقا از دو تا نوشته هاتون این برداشت میشد چون گفتید دین مانع این کارها شده...

لطفا اگه منظورتون چیز دیگه ای هست و بد بیان کردید، دوباره مطرح کنید تا من نظرات قبلی رو حذف کنم.

حمزه
پاسخ نظر اول:
از دینی صحبت میکنم که الان بین مردم  به اصطلاح مذهبی ما (عرف مذهبی) وجود دارد. از دینی که از علمای امروز ما در صحن علنی جامعه میبینیم.
بله بنده هم فعلا با شما هم عقیده ام. دین امروز ما ، اسلام عوض شده است. اسلامی که پاسخگوی بسیاری از نیاز های ما نیست.
بنده ادعای شناخت اسلام را ندارم ولی لحن شما به گونه ایه که ظاهرا خودتون رو اسلام شناس کاملی محسوب میکنین
(یه چیزی عرض کنم،تقریبا مطمئنم که اگر شما طلبه نبوده باشین یا اقوام درجه یک تون از علمای دینی نباشن، کمتر از حقیر با علما و عرفا! بوده و  با نظرات شون و روایاتی که نقل میکنند مانوس بوده اید)

پاسخ نظر دوم:
علمای فعلی مون هم مثل شما همین ترجیح ها رو میدن. بنده هم برای شما و اونا عرض میکنم واقعا که!!!

پاسخ نظر عارفه خانم:
تاسف شما و جناب سرباز برای خودتان که مغرورانه و متکبرانه نگاه میکنید
منظور حقیر واضحه در همین چیزها که عرض کردم
زن هم متقابلا از مردی دلبربا لذت میبره و این جزیی از خلقت شما و ما است. این حرف ها اصلا شرم آور نیست. بلکه نگاهی به نظرم منطقی و دور از تعصبه. هر کس میتونه به درونش رجوع کنه. نیازی به استدلال یا قانع کردن شاید نباشه

بنده اسلام شناس نمیدونم خودم رو...ولی تفاوت بین سه دین ارثی-سنتی، احساسی-عاطفی و دین اصیل رو میدونم. 

حالا به این کار ندارم الان...شما لذت های حرامی از جمله شراب رو مطرح کردید و گفتید دین مانع رسیدن ما به این ها شده. انتظار دارید بنده چه برخوردی کنم؟ نگم متاسفم؟ اگه نگم که روی انسانیت پا گذاشتم. اسم این غرور و تکبر هست؟
اسمش تعصب هست؟ اسمش غیر منطقی بودن هست؟

عارفه (بانوی دی ماه)
واقعا باید بگم برای اون نظر جناب حمزه متاسفم که به زن فقط وسیله ی لذت دنیاییش نگاه میکنن متاسفم متاااااسفففففف ....اه...

ما نیز متاسفیم اگر منظورشون همین بود

حمزه
نمیدونم شما تجربه داشتین یا نه. وقتی با دختری زیبا روی باشی و معاشقه کنین، میتونین بهشت باشین. این بهشت نقده

ترجیح میدم جواب ندم!!!
واقعا که!!!

حمزه
با سلام و احترام
ببینید شما توی این دنیا می تونین خیلی عشرت و لذت ببیرین. با زنان زیبا روی مختلف باشین و معاشقه کنین. همبستر بشین باشون. شراب بخورین و از سختی ها و خاطرات تلخ لحظاتی فارغ بشین. سوار بهترین مرکب ها بشین و لذیذ ترین  خوردنی ها و نوشیدنی ها رو داشته باشین. به مکان ها و مناظر حیرت انگیز برین.
ولی دینی که الان به ما تحویل دادن، نمیتونه این ها رو تامین کنه. و شما رو در قیدهای غیر عقلانی(البته برخی هاش) محدود میکنه.
میگه با زنان نامحرم نگاه نکنین. باهاشون رابطه نداشته باشین. میگه از این دنیا لذت نبرین(یا عبارات دیگه مثل دل نبندین ولی در عمل میگه نکنین!) تا بعد از مردن به شما اینها رو در قالب حوریه و نعمت های بهشت بدیم.
خوب شما میتونی در این دنیا این موارد رو کسب کنی و بهترین لذات رو ببری، حالا تا دنیای دیگر...

سلام

نمیدونم از کدوم دین صحبت می کنید...
در دین اصیل اسلام گفته شده که : مومن بیشترین لذت رو از دنیا می بره... یه لذت پاک که با فطرت انسان هم مطابقه. مومنین اینگونه وصف شده اند: لا خوف علیهم و لا هم یحزنون... هیچ غمی ندارند. و چون زندگی شون حیات طیبه هست، فی أدوم السرور هستند یعنی خوشحالی و نشاطو  سرور دائمی

بهتره اسلام رو بشناسید اونجوری که واقعا هست.

یحیی پروین
قشنگ بود


http://shakour.blog.ir/

عابدین ..
اگه قراره آخرت حول مثلث برمودای شکم ، توالت و  تخت خواب بچرخه خب تو این دنیا هست دیگه .....

سلام 
برداشت بنده از این حرف که دوست گرامی (بید مجنون که از طرف استادی دیگر اعلام کردند) میگوید: 
به قدر وسعت برداشت بنده حقیر، خداوند از بهشت و دوزخ در قرآن کریم بیان کرده است. هرقدر که من وسعت برداشتم را بیشتر کنم بهشت بزرگتری را درک می کنم و معانی بزرگتر و بهتری از بهشت خواهم یافت. 
و این معجزه قرآن یعنی انعطاف بسیار رو به بالا آن است. 
دنیای دیگر (چه بهشت و چه دوزخ) فقط به جسم مربوط نیست که فقط در این مثلث محدود شود. 
به امید موفقیت 

سلام

بله...
البته به این جهت این رو نگفتند که کسی آخرت رو فقط جسمانی بدونه.. حتی در بعد روحیش اگر محدود به خوشی های ظاهری بشیم آخرت رو نفهمیدیم.
و رضوان من الله اکبر

مهیار حریری
احسنت
بسیار عالی

+ لیسَ لِلإِنسان إلّا ما سَعىٰ...

ممنون از حضورتون

چشم به راهم ...
خوب و قابل تامل ...

الهی شکر

بید مجنون
کاملا موافقم .... استاد فلسفیان از شاگردان استاد عین صاد می گفت اگه قراره آخرت حول مثلث برمودای شکم ، توالت و  تخت خواب بچرخه خب تو این دنیا هست دیگه .....
و این دید غلطه 

این تعبیر مثلث برمودا رو استاد اسکندری اختراع کرده :)) واقعا خیلی حرف توشه

خانم خوشبخت خانم خوشبخت
الهی..، بیچاره پسرخالت، خدابیامرزدش.
عاشق این مطلبت هستم. منم از این دیدی که بعضی ها دارن متنفرم.
اینکه همه جوونیشون رو با کارکردن و پس انداز کردن تو سختی میگذرونن. که چندسال بعد تو پیری زندگی خوبی رو داشته باشن.
اما،، تا جوونیم خیلی چیزا برامون جذابه و میتونیم باهاش خوشحال باشیم.
نه وقتی پیر شدیم.

بنظرمنم آدم باید همیشه زندگیش هم تلاش کنه، هم خوشحال باشه.

ان مع العسر یسرا که در قرآن اومده یعنی همین که همراه سختی آسانی هست..که معمولا بد ترجمه می کنن و میگن بعد هر سختی آسانی هست.

البته تعرف از آسانی و خوبی و خوشی و خوشحالی و این جور چیزها هم باید روشن بشه و سوء برداشت نشه

عابدین ..
سلام
نگاه خوبی به دنیا بود که لذت را فقط آسایش و راحتی بینیم. 
لذتی که در سختی است بسیار شیرین تر لذت سایش و راحتی است. 
آفرین 
به امید موفقیت 

سلام

بله
البته آرامش لغت بهتری هست

saied davoodi
خیلی خیلی خیلی خوب بود.
احسنتکم جوان.
عالی
عالی 
عالی
.

ممنون

درس استاد رو پس میدیم :)

.. بانو ..
بسیار استفاده کردیم :)

بعد یه سوال
اینکه پیامبر (ص) میگن دنیا، زندانِ مومنه چطور؟!

حرف حضرت هم یک زاویه دید دیگر موضوع هست که اصلا با این منافات ندارد. مثل وقتی به یک مکعب مستطیل از زاویه های مختلف نگاه کنی.

امیرالمؤمنین در خطبه همام، راجع به متقین تعبیرى دارند که تعبیر خیلى عجیبى است: اگر سرپوش‏ اجل روى اینها- متقین- نبود یک آن قرار نمى‏ گرفتند؛ «لولا الاجل الذى کتب الله علیهم لم تستقر ارواحهم فى اجسادهم‏»

این نکته خیلى لطیفى است که آب تا وقتى که آب است، به ته لیوان قانع است، جا برایش گشاد است، خیلى هم اضافى دارد. ولى وقتى که حرکتى در آن ایجاد مى‏ شود؛ مولکول‏ها و اتم‏هایش از هم باز مى ‏شوند، دیگر در آن قرار نمى‏ گیرد، تبخیر شده است؛ یعنى در جشن تبخیرش اگر سرپوشى نباشد یک آن قرار نمى ‏گیرد، بیرون مى ‏رود.

آدمى به اندازه‏ اى که توسعه پیدا مى‏ کند دنیا برایش تنگ مى‏ شود، سجنش مى‏شود. «الدنیا سجن المؤمن‏»، به خاطر عنصر ایمانى است که در او شکل گرفته؛ یعنى بزرگتر از دنیا شده، دنیا برایش تنگ است. «و جنة الکافر»؛ دنیا براى کافر گشاد است. او چیزى نمى‏ خواهد. آنچه را هم که مى‏ خواهد، حى و حاضر دارد. تازه برایش زیاد هم هست!

متین غلامی
چه جالب! تا حالا از این زاویه نگاه نکردن بودم :|

زاویه نگاه خوبیه

عارفه (بانوی دی ماه)
کا دنیا غافلگیریه گاهی وقتا یه اتفاقاتی میوفتند که اصلا انتظارشو نداری و برعکس اون چیزایی که انتظارش داری محقق نمیشه 

ربطش رو با پست متوجه نشدم. ولی در هر صورت میشه برای هر شرایطی آماده شد از قبل

samira
کاملا قانع کننده و خوب:)ممنون واقعا عالی بود:)

خیلی خوشحالم که تونستم این مساله مهم زندگی رو واسه شما جا بندازم

از چی بگم
زحمت کشیدید ممنون 
اما منم یه حرف دارم 

برای کسی که دوست دار علی هست آتش جهنم حرامه

شما نمیخواین قالب وبلاگو عوض کنین؟؟؟؟؟؟؟

اونایی که علی و حسین رو کشتن هم علی و حسین رو دوست داشتند

ولی یه چیزایی هم کنار علی و حسین دوست داشتند مثل گندم ری مثل دنیا، مثل مقام
و همین ها باعث میشه که آتش جهنم براشون حرام نباشه
به قول استاد صفایی:
ولایت علی نه علی را دوست داشتن بلکه فقط علی را دوست داشتن است.(کتاب غدیر، ص 17)

محبت لازمه ولی کافی نیست

قالب الان چطوره؟ و چه پیشنهادی دارید؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
190- ارزش هدف
189- شاید همین فردا
188- چای روضه
187- رنج
186- حتی به خودت
185- ساقیا لطف نمودی
184- قدس امسال
183- بفرما سیگار
182- این روزها
181- قهرمانان من
محبوب ترین مطالب
هشت سؤال(پست ثابت)
143- و عین، حرف اول عشق است؛ آنجا که نام بزرگ تو آغاز می شود
66- خدای حسین و اسماعیل
67- اتمام حجتی برای دختران
149- پنج میلیون دیابتی
49- به دنبال مقصر
53- دست های بسته
127- تغذیه روزه داری(تدابیر شروع افطار)
55- قلق
57- اعتماد کنیم
پربیننده ترین مطالب
55- قلق
52- دنیا لحظه ای بیش نیست
هشت سؤال(پست ثابت)
105- اخبات(6)
49- به دنبال مقصر
135- خریت
65- یک سوال
67- اتمام حجتی برای دختران
126- تغذیه روزه داری(تدابیر سحر)
50- کشکول
مطالب پر بحث تر
هشت سؤال(پست ثابت)
57- اعتماد کنیم
65- یک سوال
50- کشکول
101- اخبات(2)
58- دفتر خاطرات
94- من تا ما
49- به دنبال مقصر
55- قلق
2- اعتماد
نویسندگان
ســـــر باز ( 189 )
H. Clean ( 5 )
پیوند ها
عین.صاد(استاد علی صفایی حائری)
پاک نوشته
استرجاع
میم.عین
عین.لام
فداک
فانوس
طراح قالب : عرفـــ ـــان